Ny på Frederiksbjerg Skole

På Frederiksbjerg Skole arbejder vi ud fra begrebet ’Growth Mindset’. Det betyder, at vi møder barnet med positive forventninger og har fokus på børnenes læringsproces frem for deres resultater.

I praksis betyder Growth Mindset, at man lærer af fejl, øvelser og at vedholdenhed er måden man lærer og netop derigennem bliver dygtigere på. Vi udfordrer og motiverer børn til at gå lidt længere, end de selv tror de kan, så de udvikler en større robusthed og styrke i situationer, der kan være svære. Vi har fokus på sammenhængen mellem trivsel og læring – for os går det hånd i hånd.

Søvn og morgenmad

Søvn og morgenmad er vigtige ingredienser i en god hverdag. Vi ved alle, at for lidt søvn påvirker vores fysiske og psykiske overskud. En god nats søvn hjælper os blandt andet med:

• at regulere vores appetit og mærke mæthed
    • at reparere og vedligeholde celler og væv
    • at styrke vores immunforsvar
    • at bearbejde dagens hændelser og lagre dem i blandt andet langtidshukommelsen

Derfor anbefaler vi, at dit barn får 9-12 timers nattesøvn, hvis det er under 12 år.

Morgenmadsspiserne tænker og husker bedre, er mere præcise og har mindre fravær. På skoler, hvor mange spiser morgenmad, oplever man mere ro, bedre koncentration og højere trivsel. Som en del af en sund livsstil har morgenmad betydning for børns sundhed og velvære. Derfor opfordrer vi til, at dit barn spiser morgenmad.

Mødetid

Vi forventer, at du sørger for, at dit barn møder i skole til tiden. At møde til tiden har stor betydning for, at barnet kommer godt fra start og ved, hvad dagen bringer. Derudover giver det hele klassen en start uden unødvendige forstyrrelser.

Færdsel

Når dit barn starter i skole, bliver det også trafikant. Barnet skal lære at begå sig sikkert i trafikken. Øvelse gør mester, og det er en god idé, at du øver skolevejen sammen med dit barn.

Det er sundt for dit barn at gå eller cykle i skole. Samtidig ruster barnet sig gradvist til at blive mere selvstændig i trafikken. Frederiksbjerg Skole har en skolepatrulje, som hjælper børnene med at krydse vejen ved Sankt Anna Gade og Ingerslevs Boulevard. Har du brug for at sætte dit barn af, så det er sikkert for både små og store trafikanter, kan det ske på Ingerslevs Boulevard langs med skolen. Har du brug for at parkere, så du kan følge dit barn ind i klassen, er det muligt at parkere forskellige steder rundt om skolen.

Den første læsning

Skolens læsevejleder inviterer jer til et møde om den første læsning efter et par måneders skolegang. Her bliver I orienteret om, hvordan I bedst hjælper jeres barn med læsningen. Allerede fra skolestart kan I støtte jeres barn.

Før I læser

• Læs bogens titel, forfatterens og illustratorens navn tale om billedet på bogens forside
    • Tal om, hvad bogen kan handle om
    • Læs på bogens bagside